02 okt 2024 09:00

Een nationale campagne om vaders en meeouders bewust te maken van geboorte- en ouderschapsverlof

Het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen lanceert een nationale campagne gericht op (toekomstige) vaders en meeouders om hen te informeren over geboorte- en ouderschapsverlof. Hoewel de voordelen van dit soort verlof algemeen worden erkend, zijn veel vaders en meeouders nog steeds terughoudend om het te nemen. Dit initiatief heeft als doel om de opname van dit verlof te stimuleren.

Enkele maanden geleden presenteerde het Instituut de resultaten van zijn studie over geboorte- en ouderschapsverlof in België. Deze studie toont onder andere aan dat het opnemen van zorgverloven ongelijk verdeeld blijft tussen mannen en vrouwen, al verkleint de kloof wel elk jaar. 

"Bieden deze verloven een aantal voordelen. Ze verbeteren het evenwicht tussen het privé- en beroepsleven, bevorderen de gezondheid van zowel moeder als kind en hebben een impact op de gendergelijkheid, zowel in de privésfeer als op het werk."
Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut

De studie toont aan dat de meerderheid van het geboorteverlof gebruik maakt, maar nog lang niet iedereen: 14% van de werknemers en 47% van de zelfstandigen neemt het verlof slechts gedeeltelijk of helemaal niet op. De belangrijkste redenen die hiervoor werden opgegeven, zijn de werkdruk, de moeilijkheid om afwezig te zijn, het inkomensverlies en een gebrek aan kennis over de rechten (vooral bij zelfstandigen).

Cijfers van de RVA laten zien dat het ouderschapsverlof nog steeds voornamelijk door vrouwen opgenomen wordt, al neemt het aandeel van mannen wel elk jaar toe (60% door vrouwen, 40% door mannen). Uit het onderzoek van het Instituut blijkt dat bijna de helft van de vaders aarzelt om gebruik te maken van hun recht op ouderschapsverlof, of niet van plan is om dit op te nemen. De bedrijfscultuur en angst voor de impact op de carrière worden als belangrijkste reden gegeven.

Vaders en meeouders ondervinden ook nog heel wat moeilijkheden bij het combineren van hun beroeps- en gezinsverantwoordelijkheden. 82% geeft aan tegen problemen aan te lopen, vooral door lange werkdagen, een tekort aan kinderopvang en onvoorspelbare werktijden.

De opvallende cijfers hebben het Instituut aangespoord om een nationale campagne te starten. Hiermee willen ze (toekomstige) vaders en meeouders informeren over hun rechten op geboorte- en ouderschapsverlof. Vaders en meeouders kunnen aankloppen bij het Instituut wanneer ze discriminatie ervaren bij het opnemen van dit verlof.

De campagne zal beschikbaar zijn op de sociale netwerken en in de vorm van posters en brochures die over heel België verspreid zullen worden door verschillende maatschappelijke actoren, waaronder Kind & Gezin, De Gezinsbond, La Ligue des Familles en De Roze Doos. Er is ook een campagnewebsite (https://www.verlofvoorouders.be) met nuttige informatie over de toegangsvoorwaarden tot deze verloven en de nodige stappen om ervan te kunnen genieten.

Het Instituut nodigt iedereen die moeilijkheden ondervindt bij het uitoefenen van het recht op geboorte- of ouderschapsverlof of die wordt gediscrimineerd na het opnemen ervan om een melding in te dienen via zijn website of door te bellen naar 0800/12.800.

Video URL