27 nov 2024 13:40

Brasil-Belgium, Better together-Bem juntos

Er vindt momenteel een Belgische Economische Missie naar Brazilië plaats. Bij deze gelegenheid wordt de expertise van België op het vlak van technologie in de kijker gezet. Daarbij is het iconische monument van Christus de Verlosser in Rio de geknipte ambassadeur voor een uitzonderlijke videomapping.

Van 23 tot 29 november 2024 vindt in Brazilië een economische missie plaats onder het voorzitterschap van H.K.H. Prinses Astrid van België, die er Zijne Majesteit de Koning vertegenwoordigt. Een van de sleutelsectoren van deze multisectorale missie is “Entertainment & Gaming”. In deze domeinen kan België er prat op gaan een voorbeeld te zijn voor de hele wereld. Denk maar aan Tomorrowland, het internationaal befaamde elektrofestival, een wereldexportproduct dat reeds een tiental jaar zijn weg buiten onze landsgrenzen vindt, tot in Brazilië! Of de verlichting van de hoogste wolkenkrabber ter wereld, de Burj Khalifa in Dubai: ook “Made in Belgium”!

Tijdens deze missie naar Brazilië, van Sao Paulo tot Rio de Janeiro, zal het Heiligdom van Christus de Verlosser het decor zijn voor een avond met een spectaculaire videomapping die geprojecteerd wordt op het beroemde standbeeld dat uitkijkt over de baai van Rio. Deze voorstelling vindt plaats op 28 november in aanwezigheid van Prinses Astrid en Belgische en Braziliaanse persoonlijkheden. Tijdens deze diplomatieke activiteit zal via de technologische knowhow van België de Belgisch-Braziliaanse vriendschap worden uitgebeeld door culturele en poëtische beelden op het monument te projecteren. Vier projectoren, elk met 20 000 lumen, zullen het standbeeld bekleden met landschappen en structuren die de beide landen symboliseren, zoals de tropische vegetatie van het Amazonewoud of de gebogen lijnen die typisch zijn voor de Art Nouveau-esthetiek.

Deze show is het resultaat van een drievoudige samenwerking: tussen de publieke- en de privésector, tussen België en Brazilië, en tussen Vlaanderen en Wallonië. Drie Belgische bedrijven die gespecialiseerd zijn in nieuwe technologieën zullen ons dit ongelooflijke huzarenstukje leveren: Barco zorgt voor de projectie, Dirty Monitor verzorgt de inhoud en Many Mind Media levert de drones voor een indrukwekkende beeldenshow. De Federatie van de Belgische Voedingsindustrie (Fevia) zal de Belgische praline- en banketspecialiteiten promoten via een partnerschap met Puratos.

Dit technologisch partnerschap onder leiding van Agoria, de federatie van Belgische bedrijven gespecialiseerd in de technologische industrie, zal deel uitmaken van de campagne “Belgium. Embracing Openness". Deze internationale campagne, die het imago van het land promoot, wordt beheerd door de FOD Kanselarij van de Eerste Minister en wil de reputatie van België promoten bij investeerders, opiniemakers, onderzoekers en studenten. 

De economische missie wordt georganiseerd door het Belgische Agentschap voor Buitenlandse Handel (ABH), in samenwerking met de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de gewestelijke agentschappen Agence wallonne à l'Exportation et aux Investissements étrangers (AWEX), Flanders Investment & Trade (FIT) en hub.brussels


Meer info:

Caroline Joris - FOD Kanselarij van de Eerste Minister
+32 (0)473 34 74 55 ■ caroline.joris@premier.fed.be  

Diego Algaba - Agoria
+32 (0)474 95 28 51 ■ diego.algaba@agoria.be 

Renato Saraiva -  Santuário Arquidiocesano Cristo Redentor
+55 (21) 995687479