Strijd tegen desinformatie: de Kanselarij van de Eerste Minister lanceert campagne over bots
De FOD Kanselarij van de Eerste Minister lanceert in het kader van de strijd tegen desinformatie een nieuwe online campagne die de bevolking waarschuwt voor het fenomeen van de ‘bots’. Een indringende video over dit thema werd gepubliceerd op de Facebook-pagina van Belgium.be.

Bots (van ‘robots’) zijn geautomatiseerde nepprofielen op sociale media die content delen en commentaren posten met als doel opinies te beïnvloeden en desinformatie te verspreiden. Ze manipuleren discussies en algoritmes, en versterken massaal valse berichten om polarisatie aan te wakkeren.
De video toont de verpersoonlijking van een bot die, terwijl hij voortdurend van gedaante verandert, uitlegt hoe hij een andere identiteit aanneemt om online slachtoffers te misleiden en desinformatie te verspreiden.
Recente ontwikkelingen op het vlak van artificiële intelligentie maken het bovendien mogelijk om dergelijke profielen in een mum van tijd massaal aan te maken en in te zetten voor gecoördineerde aanvallen tegen personen of organisaties.
De Kanselarij wil met deze campagne, die nog tot 30 juni loopt, de burger weerbaarder maken door de mechanismen bloot te leggen die online gebruikt worden om hem te manipuleren. Een vorige campagne van de Kanselarij rond desinformatie werd reeds bekroond met een Best of Reputation Award (BORA).
Ook los van deze campagne informeert de Kanselarij op de website en de socialemediakanalen van het portaal Belgium.be regelmatig over desinformatie. De overheidsdienst werkt daarnaast voortdurend samen met andere federale instellingen om desinformatie op te volgen en de burger te waarschuwen voor de gevaren ervan.
Bekijk de video op de Facebook-pagina van Belgium.be: https://tinyurl.com/355hkbdj
Meer informatie over desinformatie is te vinden op het portaal Belgium.be: belgium.be/desinformatie
Voor meer informatie over de campagne: press@premier.fed.be