Nieuwe procedure voor het schrappen van kentekenplaten: vanaf 1 augustus regelt de DIV het!
Belangrijke wijziging in verband met de inschrijving van voertuigen: vanaf 1 augustus 2025 hoeft de burger niet langer naar een bpost-loket om zijn/haar plaat te laten schrappen, maar moet hij/zij deze rechtstreeks opsturen of afgeven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV). Men kunt de kentekenplaat dus niet meer bij bpost laten schrappen, maar moet deze rechtstreeks naar de DIV sturen. Hoe ? Wij leggen het je allemaal uit!
Schrapping van de kentekenplaat: 2 opties
Vanaf 1 augustus 2025 kan de burger op twee manieren een kentekenplaat naar de DIV sturen om die te schrappen:
- per post, in een omslag of pakket
- door de kentekenplaat te deponeren in een van de inzamelboxen aan de loketten (enkel in Brussel) of in het hoofdkantoor van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Waarom de huidige plaat behouden in plaats van ze te laten schrappen?
De wet voorziet dat een burger die van voertuig verandert, een termijn van vier maanden heeft om zijn nieuwe voertuig van dezelfde categorie opnieuw in te schrijven onder zijn bestaande kentekenplaat.
Deze optie, die nog te weinig wordt gebruikt, verdient het om herhaald te worden, omdat het uiteindelijk de oplossing is die de meeste voordelen biedt: tijd en geld besparen en iets bijdragen aan het milieu.
Inderdaad:
- Besparing van ongeveer 30 €: een nieuw kentekenbewijs kost 26 €, terwijl een nieuwe plaat 30 € kost (+4 €); geen reproductiekost voor de voorplaat (minstens 20 €); geen verzendkosten voor de schrapping (omslag/pakket + postzegels = min. 6 €) ;
- Tijdswinst: de burger moet enkel zijn verzekeraar contacteren om zijn nieuwe voertuig in te schrijven. Geen postzegels kopen, geen omslagen of pakketten, geen verplaatsingen naar de FOD Mobiliteit en Vervoer ;
- Goed voor het milieu: minder verplaatsingen met de wagen, minder invoer van aluminium (die steeds duurder wordt), en minder afval om te verwerken.
Hier vindt u alle informatie en de volledige procedure.