Actualisering werkingsmodaliteiten van het Afwikkelingscollege
De ministerraad keurt op voorstel van minister van Financiën Jan Jambon een ontwerp van koninklijk besluit goed ter actualisering van de werkingsmodaliteiten van het Afwikkelingscollege.
Sinds de inwerkingtreding van het koninklijk besluit dat deze werkingsmodaliteiten vastlegt, zijn er op Europees vlak wetgevende ontwikkelingen geweest, in het bijzonder de inwerkingtreding van de Europese verordening 2021/23 betreffende een kader voor het herstel en de afwikkeling van centrale tegenpartijen. Het ontwerp voorziet dan ook in de noodzakelijke verwijzingen naar deze verordening en waarborgt zo de conformiteit van het Belgisch afwikkelingskader met de Europese regelgeving.
Daarnaast beoogt het ontwerp het reglementair kader in overeenstemming te brengen met de praktische behoeften voor een eigentijdse en efficiënte werking van het Afwikkelingscollege. Zo wordt voorzien in een verduidelijking en verruiming van de mogelijkheden voor het houden van vergaderingen via telecommunicatietechnieken.
Het ontwerp preciseert verder de regels inzake de schriftelijke procedure, het voorzitterschap van het Afwikkelingscollege in geval van belet, en de regeling inzake de ondertekening van documenten tot uitvoering van beslissingen van het Afwikkelingscollege. Ook de bepalingen met betrekking tot het huishoudelijk reglement worden herzien, zodat daarin duidelijk wordt vastgelegd welke handelingen vereist zijn voor een efficiënte voorbereiding van de vergaderingen van het Afwikkelingscollege en voor de organisatie van zijn secretariaat.
Het ontwerp wordt ter advies voorgelegd aan de Raad van State.
Ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 februari 2015 tot vaststelling van de regels voor de organisatie en de werking van het Afwikkelingscollege, de voorwaarden voor de uitwisseling van informatie tussen het Afwikkelingscollege en derden en de maatregelen die moeten worden genomen om belangenconflicten te voorkomen