11 mei 2016 18:15

Belastingschuldigen opbellen, levert de FOD Financiën sneller inkomsten op.

Het voorbije jaar werden 29.000 belastingschuldigen opgebeld om hen eraan te herinneren dat ze een openstaande belastingschuld hebben. Dit leverde 88 miljoen euro op aan achterstallige betalingen, gemeten binnen de twee weken na het telefonisch contact. Op basis van bijkomende analyses blijkt dat 32 miljoen euro hiervan effectief sneller is betaald dankzij die telefonische herinnering.

In 2015 is binnen de FOD Financiën de Dienst DRM (Debt Relationship Management) opgericht. Die dienst contacteert belastingschuldigen telefonisch en biedt hen een laatste kans om hun achterstallige belastingen te betalen, voor er extra kosten, boetes en/of nalatigheidsintresten worden aangerekend.

Btw en Bedrijfsvoorheffing

Er is ruim 50 miljoen euro aan btw versneld geïnd, waarvan 31% dankzij het telefonische contact. Voor bedrijfsvoorheffing inde de dienst bijna 38 miljoen euro na telefonisch contact. De telefonische herinnering was hier bepalend voor 43%. Aangezien het enkel gaat om belastingschulden inzake btw en bedrijfsvoorheffing, is voornamelijk gebeld naar ondernemingen en zelfstandigen. Men gebruikt ook een voorspellend model, gebaseerd op een kruising van gegevens via datamining, om enkel die belastingschuldigen te bellen waarbij de kans op betaling na telefonisch contact hoog is.

Volgende stappen

Sinds december 2015 belt de dienst ook voor penale boetes. Als een schuldenaar van een penale boete nog snel betaalt na het ontvangen van een telefoontje, kan hij bijkomende kosten en eventuele verdere vervolgingsacties, zoals bijvoorbeeld immobilisatie van het voertuig vermijden. De FOD Financiën zal in de toekomst meer en meer inzetten op communicatie en contact via alternatieve kanalen zoals telefoon, e-mail of sms. Dit zal de dienstverlening ten goede komen en de spontane betalingen in de hand werken.