Modernisering van het personeelsbeheer van de Belgische Spoorwegen
De ministerraad keurt op voorstel van minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke een voorontwerp van wet goed dat uitvoering geeft aan het regeerakkoord met als doel de humanresourcesstrategie binnen de Belgische Spoorwegen te moderniseren, met het oog op het behoud van de performantie van het openbaar spoorvervoer van reizigers.
Het gaat er met name om de NMBS voor te bereiden op de concurrentiedruk in het kader van de gunning van openbaredienstcontracten voor nationaal personenvervoer tegen 2032, overeenkomstig de vereisten van de Europese Verordening nr. 1370/2007. Met het einde van de overgangsperiode waarin deze verordening van kracht is, wordt de competitieve gunning van openbaredienstcontracten voor het personenvervoer per spoor het belangrijkste principe.
Het Belgische model, dat gebaseerd is op de algemene statutaire aanwerving, maakt het niet meer mogelijk om met de nodige soepelheid te beantwoorden aan de uitdagingen van morgen. Net als bij andere Europese operatoren moet het HR-kader geleidelijk worden aangepast om het concurrentievermogen van de NMBS en Infrabel, de continuïteit van de openbaredienstverlening en de duurzaamheid van de essentiële taken te garanderen.
HR Rail moet evolueren om over de nodige middelen en organisatie te beschikken om de liberalisering van het spoorvervoer in België te ondersteunen. In dit kader blijft HR Rail de juridische werkgever van het spoorwegpersoneel en de garant voor het statuut, de regelgeving en de sociale dialoog. NMBS en Infrabel worden echter volledig verantwoordelijk voor het operationele beheer van de human resources, met inbegrip van de selectie, de aanwerving, de opleiding en de functionele beslissingen. HR Rail zorgt voor de juridische formalisering en de administratieve uitvoering van de beslissingen die door de entiteiten worden genomen. Deze evolutie is essentieel om te garanderen dat HR Rail een strategische partner blijft, die in staat is om de transformaties in de sector te begeleiden en tegelijkertijd zijn essentiële taken te vervullen. De HR-strategie moet dus evolueren naar een flexibeler contractueel model, met behoud van een hoog niveau van duurzame bescherming.
Het voorontwerp wordt voorgelegd aan het nationaal Paritair Comité en vervolgens ter advies voorgelegd aan de Raad van State.
Voorontwerp van wet tot wijziging van de wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische spoorwegen, betreffende de modernisering van het personeelsbeheer van de Belgische Spoorwegen