Memorandum: de federale Ombudsman vraagt aan de beleidsmakers om te blijven investeren in betrouwbare en integere overheidsdiensten en bedrijven
De federale Ombudsman heeft zijn memorandum ”Een betrouwbare en integere toekomst” bezorgd aan de politieke partijen en de federale volksvertegenwoordigers.
In zijn memorandum geeft de federale Ombudsman een overzicht van de signalen die hij heeft opgepikt uit de behandeling van de klachten over federale overheidsdiensten en de meldingen van klokkenluiders en licht hij de uitdagingen toe die daaruit voortvloeien.
Investeren in een betrouwbare overheid
Zo wijst hij erop dat de burgers en de overheidsdiensten de voorbije jaren voor heel wat uitdagingen kwamen te staan. Burgers zochten houvast bij de overheid, maar ook voor sommige administraties was het door de hoge werklast en nieuwe uitdagingen zwoegen om het hoofd boven water te houden. Dat deed het aantal klachten bij de federale Ombudsman toenemen. Hij vraagt daarom om te blijven investeren in een betrouwbare overheid, waar burgers op kunnen rekenen en hij wijst in het bijzonder op de nood aan
- toegankelijkheid, menselijkheid en empathie;
- een antwoord op de uitdagingen die de digitalisering stelt;
- respect voor de mensenrechten;
- performante en wendbare overheidsdiensten.
Werken aan integere besturen en ondernemingen
De federale Ombudsman behandelt ook meldingen van veronderstelde integriteitsschendingen binnen federale overheidsdiensten, coördineert de meldingen van overtredingen van de wetgeving binnen privébedrijven en beschermt klokkenluiders. Uit dat werk stelt hij vast dat de nieuwe klokkenluiderswetgeving een stap vooruit is voor al diegenen die willen bijdragen aan beter bestuur in onze ondernemingen en overheden. Maar hij wijst erop dat verdere stappen nodig zijn. Hij roept op om de speak-up cultuur verder uit te bouwen en de lacunes in de klokkenluidersregelgeving weg te werken.