15 jan 2018 15:31

Nieuw CO2-etiket: meer waarheidsgetrouwe uitstoot-test

Europa heeft een nieuwe methode ingevoerd die het verbruik en de CO2-uitstoot van auto’s op een meer realistische manier meet. Vanaf nu kan u op het CO2-etiket zowel de oude als de nieuwe testwaarden terugvinden.
 

Europa voert geleidelijk aan nieuwe meetmethodes in realistische testomstandigheden in. De rit volgens de Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure (WLTP) duurt niet alleen langer, maar telt ook meer dynamische versnellingen en vertragingen, de gemiddelde snelheid ligt hoger en er zijn meer verschillende rijomstandigheden. Er wordt ook rekening gehouden met de optionele uitrustingen van een moderne auto.

 

Om de consument hierover te informeren, komt er in België een nieuw CO2-etiket dat nu geregeld is via een Koninklijk Besluit (publicatie 12 jan. 2018). Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling, Marie Christine Marghem ijvert voortdurend voor heldere consumenteninformatie. “Het nieuwe etiket zal de consument meer vertrouwen geven. Het gemeten verbruik en de emissiewaarden worden duidelijk vermeld, de basis voor het maken van bewuste keuzes voor een beter milieu.”

 

Autoverkopers en -producenten zijn verplicht om in de verkooppunten het CO2-etiket te vermelden op alle nieuwe wagens. Vanaf 1 september 2019, zal de consument enkel nog de WLTP-waarden te zien krijgen.

Wat verandert er op het CO2-etiket?

- eenzelfde etiket voor alle brandstoftypes;

- nieuwe schaal voor de aanduiding van de CO2-uitstoot;

- een ‘zero emissions’-etiket, voor auto’s zonder CO2-uitstoot.

 

Perscontact: Jan Eyckmans: 0495/25 47 24