Campagne promotie brandweer - De brandweer, één grote familie ten dienste van ons allemaal
De Belgische brandweer, dat zijn 10.140 vrijwillige en 6.790 beroepsbrandweerlieden die elke dag klaar staan voor ons. Ze zijn verdeeld over 34 hulpverleningszones en brandweer Brussel. Zij helpen dag in dag uit mensen en dit op uiteenlopende vlakken. De bekendste opdracht van de brandweer is natuurlijk het blussen van branden maar dat is lang niet het enige wat zij doen. Zij bevrijden mensen uit hun huis of uit hun wagen na een verkeersongeval. Zij maken de weg vrij na een zwaar ongeval en dienen de eerste zorgen toe aan slachtoffers. Daarnaast geven zij advies aan bedrijven en burgers over hoe zij zich het best kunnen beschermen tegen brand. Alle brandweerlieden, beroeps en vrijwilligers, verdienen ons respect.
De Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken heeft een communicatiecampagne ontwikkeld om het beroep van brandweer te promoten. De bedoeling is om de brandweer beter bekend te maken bij het grote publiek en te tonen welke taken ze voor de bevolking uitvoert. De campagne zet ook het administratief en technisch personeel van de brandweer in de kijker.
In de campagne wordt de brandweer voorgesteld als één grote familie, bestaande uit verschillende leden die elk een bepaalde functie vervullen.
De campagne werd op dinsdag 19 november officieel gelanceerd door Annelies Verlinden, minister van Binnenlandse Zaken, tijdens een persconferentie in de brandweerkpost van Veurnes (Westhoek).
Annelies Verlinden, duidt het belang van de campagne: “Onze brandweer is méér dan een team; het is een familie. Een familie die er voor ons allemaal is in de meest onverwachte en gevaarlijke momenten. Met deze campagne willen we mensen inspireren om deel te worden van die familie en samen veiligheid te garanderen voor iedereen in België.”
Om deze boodschap op grote schaal over te brengen, heeft de FOD Binnenlandse Zaken duurzaam materiaal ontwikkeld dat de komende jaren gebruikt kan worden door de hulpverleningszones en de brandweerscholen bij hun aanwervingen.
Er zijn 8 filmpjes van 30 seconden gemaakt die de verschillende functies binnen de brandweer belichten. Het betreft 4 Nederlandstalige en 4 Franstalige videoclips. De Franstalige video's zijn beschikbaar met Duitse ondertiteling voor de Duitstalige regio.
Naast de video's is er ook een digitale affiche gemaakt met de slogan: 'De brandweer, één grote familie ten dienste van ons allemaal'
Deze digitale campagne is officieel gelanceerd op dinsdag 19 november en zal gedurende 4 weken te zien zijn op de sociale media
Meer info over het beroep van brandweer op www.brandweer.be