Reorganisatie en centralisatie van het federale administratieve landschap
De ministerraad neemt op voorstel van de minister belast met Ambtenarenzaken, Vanessa Matz, en van de minister van Begroting, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Vincent Van Peteghem, akte van de visie over de reorganisatie en de centralisatie van het federale administratieve landschap
Overeenkomstig het federale regeerakkoord voorziet deze visie in een structurele hervorming van de federale administratie, gebaseerd op twee complementaire hefbomen: een structurele hervorming met als doel de administratieve verkokering radicaal tegen te gaan, en een centralisatie van de ondersteunende diensten op basis van verschillende synergieën.
Reorganisatie van de federale overheidsdiensten
De federale overheid zal structureel gereorganiseerd worden, waarbij onder meer:
- de diensten worden verminderd en verkleind
- geleidelijk minder een beroep zal worden gedaan op externe consultancy, met als principe dat niet-gespecialiseerde IT-functies en terugkerende taken onder reguliere statutaire of contractuele aanstellingen moeten vallen
- spending reviews algemeen zullen worden toegepast, in samenwerking met de Nationale Bank van België, het Federaal Planbureau, de Inspectie van Financiën en de FOD BOSA
- bijzondere aandacht zal worden besteed aan de kleine entiteiten, met gerichte voorstellen voor fusies, inkanteling of bundeling van ondersteunende functies
Centralisatie van de ondersteunende functies
De federale regering wordt efficiënter georganiseerd met maximale centralisatie van ondersteunende diensten zoals aankopen, infrastructuur, informatica, financieel beheer etc.
De OISZ’en, de ION’s, de federale wetenschappelijke instellingen en andere federale overheidsdiensten maken gebruik van een uitgebreide aankoopcentrale onder coördinatie van de FOD BOSA, waarbij zoveel mogelijk een beroep wordt gedaan op raamovereenkomsten om schaalvoordelen te realiseren.
De ministerraad heeft bovendien de planning voor de reorganisatie en de centralisatie goedgekeurd en de minister van Ambtenarenzaken belast met de uitvoering ervan.
Daarnaast zijn de minister van Ambtenarenzaken en de minister van Begroting belast met het uitwerken van de tweede reorganisatiefase, op basis van de kerntakenanalyse, in overleg met elke bevoegde voogdijminister.