30 mei 2007 13:01

Toespraak Verhofstadt - Audi Brussels

TOESPRAAK VAN EERSTE MINISTER GUY VERHOFSTADT BIJ DE OPENING VAN AUDI BRUSSELS.

BRUSSEL, 30 MEI 2007.

TOESPRAAK VAN EERSTE MINISTER GUY VERHOFSTADT BIJ DE OPENING VAN AUDI BRUSSELS. BRUSSEL, 30 MEI 2007.

Geachte dames en heren van Audi en Volkswagen, Mijnheer Ambassadeur, Geachte collega's Dames en heren, Het is vandaag voor ons land een grote dag. Vandaag wordt Volkswagen Vorst Audi Brussels. Het is een renaissance in de vele betekenissen van het woord. Een autofabriek die ten dode was opgeschreven, herrijst vandaag als een onderneming met toekomst. Een onderneming die garant staat voor meer dan tweeduizend jobs en veelbelovende, nieuwe modellen. Audi Brussels is een bewijs dat de auto-industrie een toekomst heeft in ons land. En dat is niet zo vanzelfsprekend. Dat weten we allemaal. Industriereuzen zoals Audi en Volkswagen zoeken immers naar de locatie waar de fabriek het meest rendeert. Dat is normaal. Dat zijn de wetten van de economie. Dat is de reden waarom we met de regering al jaren koppig doorwerken om ons land zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Koppig weigeren om ons neer te leggen bij het defaitisme dat er voor industrie geen plaats meer zou zijn in ons land. Koppig doorgaan met lastenverlagingen en meer flexibiliteit. Daarom investeert de federale regering meer dan ooit in de industrie. Daarom hebben we de bestaande lastenverlaging voor nacht- en ploegenarbeid verdubbeld. Tot 10,7%. En de komende jaren zullen we deze belastingsverlaging nogmaals optrekken tot 15,6%. Ook de belastingverlaging op overuren werd aanzienlijk versterkt. Overuren zijn hiermee flink goedkoper voor de werkgever en interessanter voor de werknemer. Er zijn natuurlijk ook algemene maatregelen genomen waar ook de auto-industrie mee van profiteert. Denk maar aan de algemene belastingsverlaging, de verlaging van de vennootschapbelasting, de notionele intrestaftrek of het Generatiepact. En dit zijn maar een aantal van het grote pakket aan hervormingen die we de voorbije jaren hebben doorgevoerd. Hervormingen die inmiddels resultaten opbrengen. Vorig jaar bereikte onze economie een groei van 3,1% BBP. En volgens de verhoogde voorspellingen van de banken kunnen we dat cijfer dit jaar opnieuw benaderen. Het komt er nu op aan om dat ook op de langere termijn vast te houden. Door verder te hervormen. Verder de belastingen te verlagen. En verder in te spelen op de globalisering door het flexibeler maken van onze arbeidsmarkt. Dat is de opdracht voor de komende jaren. Dames en heren, De toekomst ziet er goed uit voor de auto-industrie. Ondanks de pijnlijke herstructureringen bij Ford Genk, Opel Antwerpen of Volkswagen Vorst, zijn de fabrieken niet weggetrokken. Ze zijn zelfs sterker geworden, competitiever en meer succesvol. Dat zien we onder meer aan de cijfers van de autoverkoop. Vorig jaar werden immers meer nieuwe personenwagens ingeschreven dan ooit. Het record van 2000 werd bijna tien procent verpulverd. In 2006 werden in totaal namelijk 526.141 nieuwe auto's ingeschreven. Dat is niet alleen goed nieuws voor de auto-assemblage, maar ook voor de toelevering, de distributie en de reparatie. De toekomst ziet er dus goed uit. Ook voor de werknemers van Audi Brussels. Vandaag start de productie van de nieuwe Audi A3, vijfdeurs. Volgend jaar komt de nieuwe Polo erbij. En vanaf 2009 worden hier in Audi Brussels de nieuwe Polo, de Audi A1 en de Audi A3 en van a tot z gebouwd. Exclusief. Na de nieuwe investeringen in de volgende drie jaar zullen hier elk jaar tienduizenden, ik hoop een stuk boven de 100.000 nieuwe auto's van de band rollen. Ik wil de mensen van Audi en Volkswagen feliciteren met Audi Brussels. Na de moeilijkheden die we hebben gehad, kunnen we vandaag opnieuw fier zijn. Fier op deze investering in ons land. Fier op onze arbeiders en hun wereldbekende productiviteit. Fier op deze nieuwe fabriek. En als ik het voor één keer mag zeggen, ik ben vandaag fier dat ik met Audi rijd. Ik dank u.