30 sep 2025 07:26

Week van de Fair Trade: meer dan 150 activiteiten om eerlijke handel te promoten

Enabel, het Belgisch agentschap voor internationale samenwerking, organiseert van 1 tot 11 oktober de Week van de Fair Trade, een jaarlijkse campagne (inmiddels de 24e al) die eerlijke handel in heel het land in de kijker zet. De Belg geeft per jaar gemiddeld 40 euro uit aan eerlijke producten, en dat bedrag blijft jaar na jaar groeien. Tegenover Zwitserland, met gemiddeld 120 euro per jaar, liggen we echter nog een eind achterop.

“We willen dit jaar specifiek meer jongeren overtuigen om eerlijk te consumeren. Het is een investering in de toekomst en het potentieel is enorm: jongeren willen hun consumptiegewoonten veranderen, maar weten niet altijd waar ze moeten beginnen. De Week van de Fair Trade geeft daar een antwoord op,” zegt Jean Van Wetter, CEO van Enabel.

“Of het nu gaat om de aankoop van een reep chocolade of het herstellen van een kledingstuk, onze keuzes hebben een directe impact op het leven van de producenten en op de gezondheid van onze planeet,” zegt Vice-eersteminister en Minister van Buitenlandse Zaken, Europese Zaken en Internationale Samenwerking Maxime Prévot. “Fair trade staat voor een duurzame aanpak, die essentieel is om een veerkrachtige en toekomstgerichte economie op te bouwen. De Week van de Fair Trade bevordert dat bewustzijn met tal van sprankelende initiatieven. Ze mobiliseert ieder jaar een almaar groter publiek – met name jongeren – en versterkt zo de rol van België als overtuigde speler op het gebied van duurzame ontwikkeling.”

Op de website weekvandefairtrade.be staat het volledige programma van de week, en dat is behoorlijk indrukwekkend. Een greep uit het aanbod.

Theater !

Samen met het gezelschap Tadam lanceert Enabel ‘Cacao Quest’ – een toneelstuk waarin toeschouwers het verhaal van binnenuit beleven. De pitch: in een nabije toekomst waarin chocolade een peperduur luxeartikel is geworden, vinden drie tieners een zak vol chocoladerepen. Ze staan voor een dilemma: moeten ze de schat houden, delen of vernietigen? In 50 minuten volgen ze de cacaoketen en ontdekken ze de minder fraaie kant van hun favoriete lekkernij. Ze beleven de onmogelijke keuzes waar de producenten mee geconfronteerd worden, ze voelen de druk van de grote ondernemingen en begrijpen waarom een chocoladereep van 1 euro een probleem is.

Cacao Quest gaat in première tijdens de Week van de Fair Trade, in Leuven (3 oktober) en Brugge (9 oktober). Daarna gaat het stuk op tournee langs verschillende scholen om 15- tot 25-jarigen aan te spreken.

Fast fashion !

Het is een plaag die jongeren maar al te goed kennen: fast fashion. Antwerpen komt in opstand met het Refashion Fair Trade Swap & Repair Festival (4-5 oktober). Op het programma: kledingruil, reparatieworkshops, upcyclingtechnieken en debatten. Het is echt niet zo moeilijk om je kleding op een stijlvolle manier een tweede leven te geven.

In Kortrijk kun je op 3 oktober terecht voor een panelgesprek en een workshop ‘digitale kleerkast’ om je kasten opnieuw te ontdekken. Mechelen trekt de kaart van de duurzame mode met M-Fair (5 oktober). Het jaarlijkse festival combineert een ethische markt, upcyclingworkshops en een schokkende fototentoonstelling over de uitwassen van fast fashion. Genoeg om over na te denken vóór die volgende impulsaankoop.

Nog zo veel meer

Escape games, eerlijke kook- en bakworkshops en stadsspellen staan ook op het programma. De Week van de Fair Trade is tien dagen fun met meer dan 150 activiteiten om anders naar je consumptie te kijken.

Contact: Sabine Vandebroek, Freelance communication manager, sabine.vandebroek.ext@enabel.be , 0478/27.80.96

weekvandefairtrade.be