23 sep 2015 17:37

14 telecomoperatoren nemen in oktober deel aan een campagne ter promotie van het mobiele internet in België

Brussel, 23 september 2015 – 14 telecomoperatoren nemen deel aan de Surfmobile- campagne op initiatief van vicepremier en minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo, het BIPT (het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) en de FOD Economie ter promotie van het mobiele internet in België. Zij bieden vanaf 1 oktober diverse voordelige acties aan, zoals extra datavolume, voor personen die tot dusver geen of weinig mobiel internet gebruiken. Een overzicht van de deelnemende operatoren is terug te vinden op www.surfmobiel.be/initiatief.

Eind juni lanceerde de minister, samen met het BIPT en de FOD Economie, de website www.surfmobiel.be met als doel vertrouwen te creëren bij de consument en te informeren over de voordelen van mobiel internet en over het goede, veilige en beheerste gebruik ervan. De website heeft ook een handige simulator waarmee gebruikers het datavolume dat ze nodig hebben kunnen inschatten. Zo kunnen consumenten makkelijker het telecomabonnement kiezen dat het beste bij hen past.

Zoals aangekondigd, gaat vanaf 1 oktober de tweede fase van de campagne ter promotie van mobiel internet van start. 14 telecomoperatoren heb zich ingeschreven voor de campagne. Zij bieden vanaf 1 oktober diverse voordelige acties aan, zoals extra datavolume, voor personen die tot dusver geen of weinig mobiel internet gebruiken en geven consumenten toelichting over het gemakkelijke en veilige gebruik ervan. Bedoeling is dat mensen op een laagdrempelige en vrijblijvende manier van mobiel internet kunnen proeven. Een overzicht van de deelnemende operatoren is terug te vinden op www.surfmobiel.be/initiatief.

De minister, samen met het BIPT en de FOD Economie wensen met deze initiatieven het mobiele internet in België een duw in de rug te geven. En dat is nodig. De penetratiegraad van mobiel internet steeg weliswaar sterk de laatste jaren in ons land: van 16 % (2011) naar 57,5 % einde 2014. Een inhaalbeweging die weliswaar niet belet dat België lager scoort dan het EU-gemiddelde (66,7 %).

Minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo: "Deze campagne laat mensen kennismaken met de voordelen van mobiel internet. Ik ben tevreden dat 14 mobiele operatoren samen met ‘Digital Belgium’ de handen in elkaar slaan. Zo werken we de achterstand van ons land op het vlak van mobiel internetgebruik weg en geven we een extra stimulans aan de digitale economie."

Axel Desmedt, lid van de Raad van het BIPT: “57,5% mobiele breedbandpenetratie is niet voldoende. Om daar iets aan te doen, willen wij, samen met de minister en de FOD Economie, in de eerste plaats een vertrouwensklimaat scheppen bij de consument voor het gebruik van mobiele data. We hopen dat talrijke consumenten in de maand oktober dankzij de acties van de telecomoperatoren op een positieve en voordelige manier kunnen kennisnemen van het mobiele internet.”

Jean-Marc Delporte, voorzitter van het Directiecomité van de FOD Economie: “Met deze campagne willen we consumenten die geen of amper ervaring hebben met mobiel internet aanmoedigen om het tijdens de maand oktober te ontdekken. Dankzij mobiel internet heeft een consument alle praktische informatie van het dagelijkse leven bij de hand: de laatste nieuwtjes, de dienstdoende arts of apotheker, het telefoonnummer van een restaurant, ... Gemakkelijker kan niet.”

Beeldmateriaal van de campagne

economie.fgov.be/nl/Pressroom/documentatie_persconferenties/
www.surfmobile.be